Pós-Doutorado em Administração Pública, Rutgers University, EUA. Doutor em Economia Aplicada, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Brasil. Professor Associado, Programa de Pós-graduação em Administração – Pública, UFV. Bolsista de Produtividade em Pesquisa CNPq/PQ-2.
Viçosa Federal University – UFV, Viçosa, MG, Brazil.
Doutor em Ciências Humanas: Sociologia e Políticas pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) Brasil, com pós-Doutorado em Administração Pública, Turismo e Empreendedorismo pelas Universidades do Minho, Algarve e Évora, Portugal e em Políticas Públicas pelas Universidades de Tilburg e Breda, Holanda. Professor no Programa de Pós-Graduação em Administração Pública, Universidade Federal de Viçosa (UFV) e Líder do Grupo de Pesquisa em Gestão e Desenvolvimento de Territórios Criativos (GDTeC) do Núcleo de Administração e Políticas Públicas (NAP2), Brasil.
University of International Integration of Afro-Brazilian Lusofonia – UNILAB, Brazil.
Doutor em Ciências da Administração (ênfase Gestão Pública), Universidade do Minho, Portugal. Professor Associado, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB). Bolsista de Produtividade em Pesquisa FUNCAP/Ceará, Brasil.
ABC Federal University – UFABC, Santo André, SP, Brazil.
Mestre em Políticas Públicas pela Universidade Federal do ABC e graduado em Administração Pública pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB). Pesquisador do Núcleo de Políticas & Administração Pública (NPAP) da UNILAB e do grupo de pesquisa Governança, Políticas Públicas e Território (GPPT) da UFABC.
If before COVID-19 the state's capacity to provide access and care to public services was already questionable in terms of effectiveness, with the rapidity of spread, contagion, and lethality caused by this pandemic disease, this has become an object of central concern related to the urban issue and urgent for public managers. In this context, this article aims to investigate the role of state capacity and public cooperation networks, specifically the Inter-municipal Health Consortia, in the contagion and lethality control of COVID-19. As a method, binomial logistic regression was used for modeling, considering 2,884 municipalities in Brazil. The main findings of the analyses were that the four hypotheses established revealed evidence for their acceptance, indicating that municipal participation in public cooperation networks, such as inter-municipal health consortia, is an effective urban management measure to mitigate the effects of the pandemic crisis. Finally, based on the Brazilian experience and the conclusions and contributions of the work, it was verified that the inter-municipal health consortiums are auxiliary but positive elements in controlling the contagion and lethality of COVID-19 at a regional level.
Keywords: Urban Public Management; Local Government; Interorganizational Relationships; Intermunicipal Consortia.